Invoering van de Omgevingswet De Omgevingswet is een nieuwe wet voor de fysieke leefomgeving. Hij treedt naar verwachting op 1 januari 2023 in werking. De Omgevingswet vraagt een andere manier van werken van de gemeente: integraler, meer afwegingsruimte voor bestuur, flexibiliteit in de aanpak (maatwerk) en denken in mogelijkheden (ja mits gedachte). En ook: versnellen en vergemakkelijken van besluitvorming en uitgebreidere participatie. Invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is een nieuwe wet voor de toetsing van bouwwerken bij het verlenen van omgevingsvergunningen. Ook deze wet geldt naar verwachting vanaf 1 januari 2023. Met deze wet wordt de preventieve toetsing van een bouwwerk door de gemeente vervangen door een toetsing op de bouwplaats. Die toetsing gebeurt dan door een kwaliteitsborger (een onafhankelijke partij). De vergunningplicht voor bepaalde bouwwerken verandert daarbij in een meldingsplicht. Veranderende woningmarkt De huizenprijzen zijn de afgelopen periode sterk gestegen. Onzeker is of deze trend in de toekomst doorzet. Daarnaast signaleren makelaars landelijk, maar ook lokaal, een groeiende belangstelling voor woningen in dorpen en buiten de steden. Flexibel werken (deels thuis/deel kantoor) is steeds meer de norm. Dicht bij het werk wonen verliest dan aan belang. Verder zien we huishoudens-verdunning. Ook veranderen de woonwensen van mensen. Dit zorgt voor bewegingen op de woningmarkt. Toenemende woningvraag Er is een groot landelijk woningtekort. Zowel vanuit Flevoland als vanuit de Regio Zwolle komt de vraag om extra woningen te bouwen in Noordoostpolder. Daarnaast hebben we een woningbouwopgave in Noordoostpolder zelf om in de ‘eigen’ behoefte te voorzien. Daarbij ligt het accent anders dan voorheen. Wonen is meer dan een huis, het gaat om leefbaarheid én wonen. Diverse thema’s zijn aan wonen verbonden, zoals een gezonde en fijne woonomgeving, goed economisch klimaat, sociale inclusie, wonen met zorg, bereikbaarheid (Lelylijn), etc. Het fysieke en sociale domein komen hier bijeen. Klimaatverandering Het klimaat verandert. Dit betekent in de toekomst: hogere temperaturen, een sneller stijgende zeespiegel, nattere winters, heftigere buien en kans op drogere zomers. De kansen op wateroverlast en gezondheidsproblemen door oververhitting, nemen dan toe. Ook heeft het gevolgen voor (het beheer van) de openbare ruimte. Lage grondwaterstanden tijdens droogte zorgen voor verzakking van onze buitenwegen. En extreme buien zorgen voor tijdelijke wateroverlast op straat, zoals afgelopen zomer ter hoogte van Europalaan-Zwin te Emmeloord en Turbine te Espel. Op hittedagen moest het openen en sluiten van ons beweegbare bruggen gegarandeerd blijven door het nat houden (koelen) van het brugdek. Ook bij onze asfaltwegen is gelet op een toenemende verhitting. Bij een te grote toename treffen wij nu maatregelen door zout te strooien. Tot slot is bijvoorbeeld de opmars in noordelijke richting van de eikenprocessierups een teken van de klimaatverandering die wij de afgelopen jaren steeds meer zijn gaan merken. Energietransitie Een transitie naar duurzame energie is nodig om CO2 te besparen. Want het klimaat verandert en we willen minder afhankelijk zijn van fossiele bronnen. Samen met andere overheden, bedrijven en inwoners zetten we de schouders onder de omslag naar een meer fossielvrije samenleving. Bijvoorbeeld door de uitvoering van het klimaatakkoord en het Europese maatregelenpakket ‘Fit for 55’. Circulaire economie Het Rijk streeft naar een volledig circulaire economie in 2050, met als tussendoel 50% minder verbruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen) in 2030. En onze provincie wil dat Flevoland in 2030 bekend staat als grondstoffenleverancier voor de circulaire economie. Om deze doelen te bereiken, komen er landelijke en provinciale transitieagenda’s met concrete programma’s op het gebied van biomassa & voedsel, kunststoffen, maakindustrie, bouw en consumptiegoederen. Meer aandacht voor biodiversiteit Er is steeds meer aandacht voor behoud en versterking van de biodiversiteit. Niet alleen in de Noordoostpolder, maar ook landelijk en wereldwijd. Er liggen kansen om de natuur en de biodiversiteit te behouden en versterken. Bijvoorbeeld door meer variatie en meer verbindingen te maken in (openbaar) groen. Stikstofproblemen De discussie over het rijksbeleid voor de reductie van stikstof, is ook voor Noordoostpolder belangrijk. Het ingezette beleid heeft ook gevolgen voor de agrariërs in Noordoostpolder. Meer behoefte aan toezicht en handhaving in de openbare ruimte In onze veranderende samenleving stijgt de vraag naar toezicht en handhaving in de openbare ruimte. Denk aan afvaldumpingen, Mulderfeiten (o.a. parkeren van recreatievoertuigen) en jongerenoverlast. Daarom wordt steeds vaker een beroep gedaan op de buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s). Hun plek in het veiligheidsbeleid, de samenwerking met de politie en hun eigen veiligheid, vragen daarbij serieuze aandacht. Landelijk wordt gewerkt aan het herijken van het beleid voor de boa’s. Digitale criminaliteit neemt toe We zien een toename van digitale criminaliteit en verwachten dat die trend zich doorzet. Toepassing Wet Bibob wordt uitgebreid Met de invoering van de Omgevingswet, zal het toepassingsbereik van de wet Bibob (een wet die gemeenten helpt om criminele activiteiten uit te sluiten) worden uitgebreid. Gemeente Noordoostpolder hanteert de Wet Bibob als instrument bij de aanpak van ondermijning (het vermengen van onder- en bovenwereld). Taakdifferentiatie brandweer Europese wetgeving staat het huidige brandweerstelsel, gebaseerd op beroepskrachten en vrijwilligers, niet toe. Gelijk werk moet gelijk beloond worden. Dit betekent dat het brandweerstelsel anders ingericht moet worden. Vanaf volgend jaar zal duidelijk worden hoe dat eruit gaat zien en wat de impact is op de veiligheidsregio en onze gemeente, zowel organisatorisch als financieel. |