Programma's

Fysieke Leefomgeving

Programma omschrijving

Dit programma gaat over de zorg voor de fysieke leefomgeving

Programma doelstelling

Een bruisende, veilige en duurzame leefomgeving

Portefeuillehouder

Portefeuille

Roger de Groot

Openbare orde en veiligheid
IGW

Toon van Steen

Bouwen en Wonen
Ruimtelijke Ordening
Vernieuwing wijken en dorpen
Grondbeleid & grondexploitaties
Stadshart Emmeloord
Programma omgevingswet
Project Dokter Jansenpark

Sacha Werkman

Toezicht en handhaving
Project Zorgplein

Thomas Gillissen

Energie, duurzaamheid, milieu en afval
Mobiliteit & infrastructuur
Beheer en onderhoud openbare ruimte

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen?

Invoering van de Omgevingswet
De Omgevingswet is een nieuwe wet voor de fysieke leefomgeving. Hij treedt naar verwachting op 1 januari 2023 in werking. De Omgevingswet vraagt een andere manier van werken van de gemeente: integraler, meer afwegingsruimte voor bestuur, flexibiliteit in de aanpak (maatwerk) en denken in mogelijkheden (ja mits gedachte). En ook: versnellen en vergemakkelijken van besluitvorming en uitgebreidere participatie.

Invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is een nieuwe wet voor de toetsing van bouwwerken bij het verlenen van omgevingsvergunningen. Ook deze wet geldt naar verwachting vanaf 1 januari 2023. Met deze wet wordt de preventieve toetsing van een bouwwerk door de gemeente vervangen door een toetsing op de bouwplaats. Die toetsing gebeurt dan door een kwaliteitsborger (een onafhankelijke partij). De vergunningplicht voor bepaalde bouwwerken verandert daarbij in een meldingsplicht.

Veranderende woningmarkt
De huizenprijzen zijn de afgelopen periode sterk gestegen. Onzeker is of deze trend in de toekomst doorzet. Daarnaast signaleren makelaars landelijk, maar ook lokaal, een groeiende belangstelling voor woningen in dorpen en buiten de steden. Flexibel werken (deels thuis/deel kantoor) is steeds meer de norm. Dicht bij het werk wonen verliest dan aan belang. Verder zien we huishoudens-verdunning. Ook veranderen de woonwensen van mensen. Dit zorgt voor bewegingen op de woningmarkt.

Toenemende woningvraag
Er is een groot landelijk woningtekort. Zowel vanuit Flevoland als vanuit de Regio Zwolle komt de vraag om extra woningen te bouwen in Noordoostpolder. Daarnaast hebben we een woningbouwopgave in Noordoostpolder zelf om in de ‘eigen’ behoefte te voorzien. Daarbij ligt het accent anders dan voorheen. Wonen is meer dan een huis, het gaat om leefbaarheid én wonen. Diverse thema’s zijn aan wonen verbonden, zoals een gezonde en fijne woonomgeving, goed economisch klimaat, sociale inclusie, wonen met zorg, bereikbaarheid (Lelylijn), etc. Het fysieke en sociale domein komen hier bijeen.

Klimaatverandering
Het klimaat verandert. Dit betekent in de toekomst: hogere temperaturen, een sneller stijgende zeespiegel, nattere winters, heftigere buien en kans op drogere zomers. De kansen op wateroverlast en gezondheidsproblemen door oververhitting, nemen dan toe. Ook heeft het gevolgen voor (het beheer van) de openbare ruimte. Lage grondwaterstanden tijdens droogte zorgen voor verzakking van onze buitenwegen. En extreme buien zorgen voor tijdelijke wateroverlast op straat, zoals afgelopen zomer ter hoogte van Europalaan-Zwin te Emmeloord en Turbine te Espel. Op hittedagen moest het openen en sluiten van ons beweegbare bruggen gegarandeerd blijven door het nat houden (koelen) van het brugdek. Ook bij onze asfaltwegen is gelet op een toenemende verhitting. Bij een te grote toename treffen wij nu maatregelen door zout te strooien. Tot slot is bijvoorbeeld de opmars in noordelijke richting van de eikenprocessierups een teken van de klimaatverandering die wij de afgelopen jaren steeds meer zijn gaan merken.

Energietransitie
Een transitie naar duurzame energie is nodig om CO2 te besparen. Want het klimaat verandert en we willen minder afhankelijk zijn van fossiele bronnen. Samen met andere overheden, bedrijven en inwoners zetten we de schouders onder de omslag naar een meer fossielvrije samenleving. Bijvoorbeeld door de uitvoering van het klimaatakkoord en het Europese maatregelenpakket ‘Fit for 55’.

Circulaire economie
Het Rijk streeft naar een volledig circulaire economie in 2050, met als tussendoel 50% minder verbruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen) in 2030. En onze provincie wil dat Flevoland in 2030 bekend staat als grondstoffenleverancier voor de circulaire economie. Om deze doelen te bereiken, komen er landelijke en provinciale transitieagenda’s met concrete programma’s op het gebied van biomassa & voedsel, kunststoffen, maakindustrie, bouw en consumptiegoederen.

Meer aandacht voor biodiversiteit
Er is steeds meer aandacht voor behoud en versterking van de biodiversiteit. Niet alleen in de Noordoostpolder, maar ook landelijk en wereldwijd. Er liggen kansen om de natuur en de biodiversiteit te behouden en versterken. Bijvoorbeeld door meer variatie en meer verbindingen te maken in (openbaar) groen.

Stikstofproblemen
De discussie over het rijksbeleid voor de reductie van stikstof, is ook voor Noordoostpolder belangrijk. Het ingezette beleid heeft ook gevolgen voor de agrariërs in Noordoostpolder.

Meer behoefte aan toezicht en handhaving in de openbare ruimte
In onze veranderende samenleving stijgt de vraag naar toezicht en handhaving in de openbare ruimte. Denk aan afvaldumpingen, Mulderfeiten (o.a. parkeren van recreatievoertuigen) en jongerenoverlast. Daarom wordt steeds vaker een beroep gedaan op de buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s). Hun plek in het veiligheidsbeleid, de samenwerking met de politie en hun eigen veiligheid, vragen daarbij serieuze aandacht. Landelijk wordt gewerkt aan het herijken van het beleid voor de boa’s.

Digitale criminaliteit neemt toe
We zien een toename van digitale criminaliteit en verwachten dat die trend zich doorzet.
Toepassing Wet Bibob wordt uitgebreid
Met de invoering van de Omgevingswet, zal het toepassingsbereik van de wet Bibob (een wet die gemeenten helpt om criminele activiteiten uit te sluiten) worden uitgebreid. Gemeente Noordoostpolder hanteert de Wet Bibob als instrument bij de aanpak van ondermijning (het vermengen van onder- en bovenwereld).

Taakdifferentiatie brandweer
Europese wetgeving staat het huidige brandweerstelsel, gebaseerd op beroepskrachten en vrijwilligers, niet toe. Gelijk werk moet gelijk beloond worden. Dit betekent dat het brandweerstelsel anders ingericht moet worden. Vanaf volgend jaar zal duidelijk worden hoe dat eruit gaat zien en wat de impact is op de veiligheidsregio en onze gemeente, zowel organisatorisch als financieel.

Reguliere bedrijfsvoering

Inzameling huishoudelijk afval
Afval van bewoners wordt huis-aan-huis opgehaald. Daarnaast kunnen inwoners hun afval wegbrengen naar de milieustraat. De gemeente biedt deze voorzieningen aan. Dat is een wettelijke taak. Vanzelfsprekend werken wij ook in de komende jaren door aan het verminderen van restafval en aan het verbeteren van de afvalscheiding.

Inrichting en beheer openbare ruimte
Groenvoorzieningen, wegen, bruggen, waterpartijen, bossen, riolering en alles wat daarbij hoort (straatverlichting, verkeersborden etc.) zijn onderdelen van de openbare ruimte. De gemeente legt die voorzieningen aan en onderhoudt ze.

Maatregelen treffen om het verkeer vlot en veilig te houden
Samen met andere partijen maken we verkeersdeelnemers bewust van veiligheid in het verkeer. Bijvoorbeeld door verkeersexamens voor scholieren met Veilig Verkeer Nederland en overleg met de ouderenbonden.

Regisseren veiligheidsbeleid
Als gemeente regisseren we het veiligheidsbeleid. We werken daarbij nauw samen met partners op het gebied van veiligheid en zorg. Dat doen we lokaal maar ook in regionaal verband zoals in het Zorg en Veiligheidshuis, de Veiligheidsregio en met het RIEC. Met onze eigen boa’s en gebiedsregisseurs hebben we “ogen en oren” in de wijk. We kunnen daardoor snel (signalen van) overlast oppakken en aanpakken. Dat doen we in nauwe samenwerking met de wijkagenten en jongerenwerkers. Doorlopend besteden we aandacht aan preventie, bijvoorbeeld door informatie te geven over woninginbraak of middelengebruik. Indien nodig zetten we het bestuurlijk instrumentarium in om overlast en/of criminaliteit aan te pakken.

Crisisbeheersing
Onder regie van de veiligheidsregio bevorderen we de fysieke veiligheid van onze inwoners. De veiligheidsregio zet met het ’Regionale beleidsplan 2021-2024’ de koers van de afgelopen jaren voort.

Vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven openbare orde en veiligheid
Wij verlenen vergunningen en houden toezicht op naleving van regels die de openbare orde en veiligheid beschermen, zoals de regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Het opstellen en actueel houden van (deel)omgevingsplannen
In 2023 werken we voor het eerst met (deel)omgevingsplannen in plaats van bestemmingsplannen. In die plannen staat welke activiteiten en bouwwerken in welke gebieden zijn toegestaan en onder welke voorwaarden. Het gaat dan bijvoorbeeld om woningbouwlocaties en bedrijventerreinen. Het omgevingsplan is meestal het toetsingskader voor omgevingsvergunningen.

Omgevingsvergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven
Voor het bouwen van een bouwwerk en/of voor bedrijfsactiviteiten die emissies of hinder veroorzaken, is een omgevingsvergunning nodig. De omgevingsvergunning is een vergunning voor bouwen, milieu, natuur en ruimte. Die vergunningen verlenen wijzelf, of de omgevingsdienst doet dat namens ons. Verleende vergunningen controleren wij (of de omgevingsdienst). Ook houden wij toezicht op bijvoorbeeld bouwactiviteiten en handhaven wij waar dat nodig is.

Prestatieafspraken maken met woningcorporaties
Wij maken afspraken met woningcorporaties over de uitvoering van het woonbeleid. Dit is een wettelijke taak vanuit de Woningwet. Woningcorporaties richten zich vooral op hun kerntaak: mensen met een laag inkomen goed en betaalbaar kunnen laten wonen. De afspraken gaan over kwaliteit, kwantiteit, betaalbaarheid, duurzaamheid, bijzondere doelgroepen en leefbaarheid.

Geografische informatie op orde houden
Wij houden geografische informatie bij. Die informatie gebruiken we voor besluiten en andere activiteiten. Dat doen wij met digitale plattegronden en luchtfoto’s. Dit gebeurt volgens de wettelijke regels, zoals de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).

Verstrekken van leningen voor de woningmarkt
We geven verschillende leningen om bewoners op de woningmarkt te helpen. Zo biedt de starterslening starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid om op een verantwoorde manier extra geld te lenen. De starterslening overbrugt het verschil tussen de prijs van het huis en de (eerste) hypotheek bij de bank. De blijverslening is bedoeld voor eigenaren die hun woning bijvoorbeeld levensloopgeschikt willen maken.

Bouw- en woonrijp maken van woningbouwgronden en bedrijventerreinen
Nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen waarvan de grond in ons eigendom is, maken wij klaar om te gebruiken. Dat betekent: grondwerk, (bouw)wegen aanleggen e.d. en in een latere fase: bestrating, verlichting en groen aanleggen.

Gronduitgifte
Voor nieuwe woningbouw en bedrijventerreinen is grond nodig. Die wordt aangekocht en daarna in kavels verkocht. Soms doen wij dat zelf en soms laten wij dat aan de markt over. Dan doet een (project)ontwikkelaar dit. In dat geval maken we afspraken over de woningbouwprogrammering, de openbare ruimte etc. Dat doen we in een overeenkomst.

Beleidsreferentie

Verbonden partijen

GR IJsselmeergroep

GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek

GR Veiligheidsregio Flevoland

GR GGD Flevoland

Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

43.121

33,0 %

Baten

22.088

14,2 %

Deze pagina is gebouwd op 12/20/2022 09:46:12 met de export van 12/19/2022 16:02:50