Programma's

Dienstverlening en Besturen

Programma omschrijving

Dit programma gaat over onze dienstverlening aan inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. En over het functioneren van ons bestuur en onze organisatie.

Programma doelstelling

Waardering van onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties voor de kwaliteit van ons bestuur en voor onze dienstverlening.

Portefeuillehouder

Portefeuille

Roger de Groot

Algemene, ambtelijke en bestuurlijke aangelegenheden
AZC
Overheidsparticipatie
Project Dienstverlening

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen?

  • Inwoners en ondernemers verwachten (net als in de commerciële dienstverlening) steeds sneller en beter geholpen te worden.
  • Steeds meer digitale dienstverlening is mogelijk door DigiD en de digitalisering van processen.
  • De vragen waarmee inwoners ons nog benaderen worden complexer en vragen meer tijd.
  • Er is een (blijvende) groep inwoners die niet digitaal vaardig zijn en/of liever fysiek of telefonisch contact hebben.
  • Er zijn steeds strengere eisen en er komt meer regelgeving ten aanzien van ontsluiting gegevens: de Wet open overheid (Woo), het verplicht in andere talen ontsluiten van de dienstverlening (Single Digital Gateway) maar ook de Omgevingswet en Wkb hebben grote impact.
  • We worden door de verdergaande digitalisering op meerdere manieren met digitale (on)veiligheid geconfronteerd.
  • Ook ligt er een opgave tot verbeteren van de toegang en ondersteuning van kwetsbare inwoners (naar aanleiding van de parlementaire onderzoekscommissie kinderopvang-toeslag).
  • De Omgevingswet vraagt om andere werkwijzen en competenties.
  • Ontwikkelingen als Covid, arbeidsmigranten, energiecompensatie en vluchtelingen vragen (snelle) aanpassing aan een veranderde situatie.

De gemeente als partner in een netwerksamenleving: maatschappelijke opgaven kunnen niet alleen door onze organisatie zelf opgelost worden. Het aanpakken van die opgaven maakt samenwerking nodig. Samenwerking met andere gemeenten of met onze inwoners en ondernemers. Naast burgerparticipatie komt er ook steeds meer vraag naar overheidsparticipatie: inwoners en ondernemers nemen het initiatief en vragen de gemeente mee te doen. De ‘regio’ wordt ook steeds belangrijker in Rijksbeleid. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de RegioDeals en Omgevingsvisies.

Reguliere bedrijfsvoering

We zijn voor alle inwoners toegankelijk. We sluiten met onze dienstverlening aan bij de behoefte en verwachtingen van inwoners, ondernemers en instellingen. Inwoners verwachten dat we hen direct en efficiënt van dienst zijn. Maar soms wordt juist flexibiliteit en concrete hulp gevraagd. Daarom digitaliseren we waar mogelijk en organiseren we dienstverlening op maat waar nodig. Dienstverlening betekent ook continu werken aan verbetering.
Daarvoor baseren we ons op (lokaal) onderzoek. Ook zoeken we naar balans met de kosten.

De reguliere bedrijfsvoering dienstverlening bevat:
Vragen aannemen en beantwoorden
Inwoners en ondernemers bellen, mailen, komen persoonlijk aan de balie of handelen zaken digitaal af. Zij hebben vragen of verzoeken over bijvoorbeeld burgerzaken, het sociaal domein en de woonomgeving. Deze vragen en verzoeken worden aangenomen en zoveel mogelijk direct beantwoord. Vragen en verzoeken waarbij dat niet kan, gaan via het KCC naar specialistische afdelingen.

Verstrekken van persoonsdocumenten en -diensten
De gemeente geeft persoonsdocumenten, zoals paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen, Verklaringen Omtrent Gedrag en andere uittreksels uit. Ook regelt de gemeente persoonsgebonden diensten, zoals huwelijken en naturalisatie.

Actueel houden van de Basisregistratie Personen
De gemeente houdt persoonsgegevens bij, zoals geboorte of overlijden en woonplaats.

Coördineren van verkiezingen
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de organisatie van referenda en alle verkiezingen (Tweede Kamer, Provinciale Staten, Europees Parlement, Waterschap en gemeenteraad). De gemeente zorgt onder andere voor stembureaus zodat kiezers hun stem kunnen uitbrengen bij verkiezingen.

Samenwerken om Noordoostpolder nog mooier te maken
Als gemeente willen samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties krachten bundelen en kansen benutten die bijdragen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige leefomgeving. Samen met onze partners in het sociaal domein zorgen we voor een goede toegang voor alle inwoners van Noordoostpolder die een zorg- of hulpvraag hebben.

De reguliere bedrijfsvoering besturen bevat:
Ondersteunen en adviseren van burgemeester en wethouders
Het college voert de gemeentelijke taken uit. De medewerkers van de gemeente helpen en adviseren het college.

De raad, raadscommissies en ondersteuning daarvan door de griffie
De gemeenteraad stelt de kaders vast voor het beleid. En zij controleert de uitvoering daarvan. Dat doet zij als volksvertegenwoordiging. De griffie helpt daarbij.

Rekenkamercommissie en de accountantscontrole
De rekenkamercommissie en de accountant doen onderzoek voor de gemeenteraad. De rekenkamercommissie onderzoekt of de activiteiten van de gemeente:
·   opleveren wat de bedoeling is;
·   voldoen aan de regels;
·   niet tegen onnodige kosten gedaan worden.

De accountant controleert of de financiële stukken, en de besluiten daarover, juist zijn.

Beleidsreferentie

Daarnaast heeft de gemeenteraad een Strategische RaadsAgenda 2022-2026 (SRA) vastgesteld. Twee onderwerpen op deze agenda raken het programma dienstverlening en besturen. Dit zijn:

  • Regionalisering/public affairs en lobby/bestuurlijke samenwerking/DUN/Regio Zwolle/SMW Flevoland;
  • Participatie doorontwikkelen (democratische vernieuwing).

De planning van bovenstaande onderwerpen op de SRA wordt door de raadscommissie BFE nog nader uitgewerkt.

Verbonden partijen

-

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

4.202

3,2 %

Baten

477

0,3 %

Deze pagina is gebouwd op 12/20/2022 09:46:12 met de export van 12/19/2022 16:02:50