Programma's

Sociaal Domein

Programma omschrijving

Dit programma gaat over onze inspanningen om iedereen naar vermogen mee te laten doen aan de samenleving.

Programma doelstelling

Inwoners doen mee naar vermogen. Indien nodig met passende (preventieve) oplossingen, die aanvullend zijn op dat wat mensen wel kunnen.

Portefeuillehouder

Portefeuille

Sacha Werkman

WMO en volksgezondheid
Toegang sociaal domein
Welzijn

Linda Verduin

Participatiewet
Jeugdzorg
Project Grip op het sociaal domein

Thomas Gillissen

Armoedebeleid
Inburgering en minderhedenbeleid

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen?

Inflatie en energie armoede
Er is een groeiende groep mensen die door de aanhoudende hoge inflatie en energiekosten in de problemen komt. Niet meer alleen de minima worden hard geraakt. Het Nibud stelde dat ook veel middeninkomens vrezen dat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Met name de energierekening levert problemen op. Deze ontwikkeling heeft ook direct effect op onze dienstverlening. Mogelijk nemen het beroep op minimaregelingen en op termijn schulddienstverlening toe. Vroegsignalering van schulden wordt hiermee nog belangrijker.

Decentralisatie beschermd wonen
De decentralisatie beschermd wonen is uitgesteld tot en met 2024. In samenwerking met de regiogemeenten wordt verder gewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstige zorglandschap. Onderdeel daarvan is ook de financiering van dit landschap. Want met de decentralisatie komen de middelen geleidelijk naar de gemeenten toe. Als gevolg van het nieuwe verdeelmodel krijgen de gemeenten gezamenlijk minder middelen, wat effect heeft op de mogelijkheden in dienstverlening.

Hervormingsagenda jeugd
Het ministerie van VWS, zorgaanbieders, cliënten(vertegenwoordigers), professionals en de VNG stellen samen de Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 op. Het huidige jeugdstelsel is niet houdbaar. Daarom werken deze 5 partijen - de vijfhoek - aan de hervormingsagenda om de hulpverlening te verbeteren en het jeugdstelsel beter beheersbaar te maken. Hierbij is de uitspraak van de Commissie van Wijzen het uitgangspunt. Inmiddels is bekend geworden dat het kabinet besloten heeft dat het realiseren van de extra besparingen de verantwoordelijkheid van het Rijk is. Het gaat daarbij om maatregelen waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben en/of waar bij alternatieve inkomsten gegenereerd worden door middel van invoering van een eigen bijdrage. Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen niet of niet tijdig doorgaan.

Reguliere bedrijfsvoering

Algemene voorzieningen
Zijn de voorzieningen waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is. Zoals ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, opvoedondersteuning, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), buurtwerk en preventief jongerenwerk.

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Zijn de loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning. Het gaat hierbij onder andere om voorlichting en advies, (cliënt-)ondersteuning en de praktijkondersteuner huisarts voor jeugd.

Inkomensregelingen
Gaat onder andere over bijstand (inclusief bijstand aan zelfstandigen), loonkostensubsidies en schuldhulpverlening.
Ook het gemeentelijke armoedebeleid, zoals bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, hoort hierbij.

WSW, beschut werk en arbeidsparticipatie
Zijn vormen van ondersteuning die bijdragen aan het maatschappelijk participeren van inwoners. De twee eerstgenoemden zijn niet gericht op het doorstromen naar 'reguliere' arbeid. Een groot deel van deze ondersteuning wordt uitgevoerd door Concern voor Werk. Arbeidsparticipatie daarentegen juist wel. Daarbij valt te denken aan zaken als scholing, matching, proefplaatsing en jobcoaching. Dit doet de gemeente samen met de WerkCorporatie.

Maatwerkvoorzieningen en ondersteuning volwassen
Zijn de materiële voorzieningen, vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren voor alle inwoners met fysieke beperkingen. Daarnaast verstrekken we ondersteuning aan volwassenen op het gebied van huishoudelijke hulp, ambulante begeleiding en dagbesteding. En is de vrije inloopvoorziening GGZ aan de Bouwerskamp beschikbaar.

Jeugdhulp
Is de hulp en zorg aan onze jongeren. Wanneer de jongere thuis verblijft, valt hierbij te denken aan begeleiding, ambulante behandeling, jeugd GGZ en dagbesteding. Daarnaast zijn er vormen van zorg waarbij de jongere niet thuis verblijft zoals, pleegzorg, gezinshuizen, behandeld wonen en gesloten jeugdzorg. De ambities op het gebied van jeugdhulp met verblijf zijn gericht op minimalisatie, door inzet van alternatieve ambulante varianten in de thuissituatie.

Beschermd wonen, maatschappelijke- en vrouwenopvang
De taken op het gebied van beschermd wonen, inclusief dagbesteding van deze doelgroep en "Beschermd Thuis"-varianten. De maatschappelijke- en vrouwenopvang worden in regionale samenwerking via de centrumgemeente Almere uitgevoerd.

Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Omvat de kinderbeschermingsmaatregelen zoals Onder Toezicht Stelling en voogdij maatregelen. Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen.

Volksgezondheid
Gaat over de taken ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel. Inclusief ambulancevervoer, hulp bij rampen en het aanbieden van vaccinaties. Deze taken zijn binnen de GR GGD belegd en voor de doelgroep 0-4 jaar binnen het consultatiebureau wat wordt uitgevoerd door Zorggroep Oude Nieuwe Land.

Beleidsreferentie

Beleidsplan Sociaal Domein "Krachtig Noordoostpolder 2.0" (2021)

- Deelplan jeugd (2019)
- Deelplan Minima (2021)

  • Regiovisie Jeugd Flevoland

- Deelplan Wmo & Volksgezondheid (2021)

- Deelplan Participatie (2021)

- Deelplan Schulddienstverlening (2020)

Verbonden partijen

GR IJsselmeergroep

GR GGD Flevoland

WerkCorporatie B.V.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

63.033

48,3 %

Baten

15.878

10,2 %

Deze pagina is gebouwd op 12/20/2022 09:46:12 met de export van 12/19/2022 16:02:50