Programma's

Economische ontwikkeling

Programma omschrijving

Dit programma gaat over onze betrokkenheid bij economische ontwikkeling, werkgelegenheid en recreatie & toerisme.

Programma doelstelling

Behoud divers aanbod van werkgelegenheid, mensen naar vermogen aan het werk en meer (toeristische) bestedingen in Noordoostpolder.

Portefeuillehouder

Portefeuille

Roger de Groot

Public affairs & (Inter)regionale betrekkingen (waaronder lobby Lelylijn, N50)
Gebiedsmarketing

Linda Verduin

Economie en bedrijvigheid
Markten
Project Waterloopbos/MITC/RDW

-

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen?

Onzekere tijden
Op dit moment is er veel onzekerheid bij bedrijven. Naast de effecten van corona, hebben we ook te maken met de stikstofcrisis, de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, met de daarbij behorende handelsbeperkingen en de toenemende kosten voor energie waardoor ook grondstoffen duurder worden. Als gemeente kunnen we dit niet oplossen. Het betekent wel dat de ondernemers meer in het hier en nu leven. Daardoor zijn ze minder geneigd te investeren in een nieuw pand, duurzaamheidsmaatregelen of opleidingen voor hun medewerkers.

Stroomvoorziening en beschikbare ruimte
Het electriciteitsnetwerk is overbelast, wat direct gevolgen heeft voor bedrijven met nieuwbouwplannen of uitbreidingsbehoefte. Daarbij komt dat ruimte niet langer vanzelfsprekend is. Oudere gebieden kampen hier al langer mee, maar ook in Noordoostpolder moeten we zuinig zijn op onze ruimte. We kiezen voor kwalitatieve uitbreiding, die past in onze samenleving.

Brede Welvaart
De focus op economie is langzamerhand aan het veranderen. Van een eenzijdige blik op groei (in omzet en werkgelegenheid) verandert dat naar een focus op Brede Welvaart. Niet alleen bij de overheid, maar ook bij ondernemers zelf. Daarbij wordt kwaliteit belangrijker dan kwantiteit: bedrijven worden nog meer echt onderdeel van samenleving. Waarin bedrijvigheid belangrijk is, maar ook dat je je werknemers vast kunt houden door een prettige, toekomstbestendige leefomgeving. Waar plaats is voor wonen, cultuur, natuur en recreatie.

Arbeidsmarkt
De huidige krapte op de arbeidsmarkt zal toenemen. Vooral als het gaat om gekwalificeerd personeel  in de zorg, en de extra vraag naar technische vakmensen. Daarnaast zijn er door het afvlakken van de bevolkingsgroei in absolute zin minder jongeren en wordt de instroom in het onderwijs en vervolgens op de arbeidsmarkt kleiner.

Dat betekent dat een Leven Lang Ontwikkelen nog belangrijker wordt. Door ontwikkelingen in de digitalisering en robotisering is het belangrijk om te investeren in het bij- en omscholen van medewerkers. Voor de Noordoostpolder is dit een extra uitdaging, omdat we hier relatief veel laaggeletterden hebben. Het gaat om 20% van de beroepsbevolking. Het is aan ons als de gemeente om de instrumenten die daarvoor zijn bij de ondernemers en juist bij die laaggeletterden onder de aandacht te brengen. Het gaat dan o.a. om de Human Capital Agenda Regio Zwolle en het landelijke STAP-budget.

Participeren op de arbeidsmarkt
De krapte van de arbeidsmarkt biedt ook perspectief. Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt vinden sneller een baan en steeds meer (buitengewone) werkgevers staan open voor deze doelgroep. De veranderingen op de arbeidsmarkt betekent ook dat de instroom en doorstroom van uit de WW laag is. Inwoners die wel een beroep doen op een bijstandsuitkering, hebben ook vaker een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Meeliften op groei binnenlands toerisme
Het binnenlands toerisme groeit. Mensen verblijven vaker, korter en luxer in eigen land. De focus ligt ook hier meer op kwaliteit dan op kwantiteit. Als gemeente kunnen we nieuwe initiatieven blijven faciliteren. Daarnaast willen we het huidige recreatieve aanbod met elkaar verbinden om zo bezoekers te verleiden tot een langer verblijf en meer bestedingen.

Reguliere bedrijfsvoering

Hoogwaardig accountmanagement en gerichte acquisitie
De bestaande bedrijven in Noordoostpolder zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de economische ontwikkeling. De accountmanagers van de gemeente zijn hét aanspreekpunt voor de ondernemers bij de verwezenlijking van hun ambities. Zij adviseren, verbinden, verkopen en stimuleren.
Ook voor nieuwe bedrijven die passen binnen het profiel van de gemeente ligt de rode loper uit. Via netwerken en onze clusterorganisaties (zoals Innovatiecluster Noordoostpolder, Stichting Nieuwland en het Agrofoodcluster komen we in contact met ondernemers die Noordoostpolder interessant vinden. De focus ligt op de sterke sectoren in onze gemeente: Agro & Food (en dan vooral smart farming en de verwerkende bedrijven), maakindustrie en zorg. Met de verdere ontwikkeling van het MITC voegen we daar bedrijven op het gebied van smart mobility aan toe.

Stimuleren dat inwoners een baan vinden en houden
Het is van belang bestaande structuren te versterken waardoor het matchen van vraag en aanbod zo optimaal mogelijk is gefaciliteerd. Er zijn veel mogelijkheden voor inwoners die klaar zijn voor de arbeidsmarkt, deze mogelijkheden zijn vindbaar en toegankelijk voor alle inwoners. Omdat de afstand tot de arbeidsmarkt en andere problematieken vaker een rol spelen, is een integrale afstemming tussen partijen belangrijk. Het belang van scholing en goede samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs en andere partijen groeit, met name voor kwetsbare doelgroepen zoals mensen zonder startkwalificatie, werkende armen en arbeidsmigranten.
In het kader van de nieuwe wet inburgering is participeren op de arbeidsmarkt een belangrijk doel. We bieden asielstatushouders een duaal traject aan in samenwerking met het onderwijs. Werk en het leren van de taal wordt gecombineerd. Daarbij wordt taal in praktijk toegepast op de werkvloer.

Recreatieondernemers stimuleren om samen te werken
Wij blijven onze meest belangrijke trekkers positioneren, zowel nationaal als internationaal. Dat zijn bijvoorbeeld Werelderfgoed Schokland, Waterloopbos, Kuinderbos, tulpenroute en de Orchideeënhoeve. We nemen onze rol als overheid om initiatieven en ondernemers aan elkaar te verbinden. Waarbij ook kleinere ondernemers kunnen aanhaken en meeprofiteren.

Gebiedsmarketing
Het Strategisch Marketing Plan krijgt nog meer een gezicht in de marketingorganisatie. Vanuit dit programma werken we mee aan de profilering van Noordoostpolder op het gebied van wonen, werken en recreëren.

Regionale samenwerking
Regionale samenwerking draagt voor dit programma bij aan een aantal ambities. Bijvoorbeeld met het Ontwikkelfonds Regio Zwolle en het vormgeven aan een circulaire economie. Nu ook Provincie Flevoland actief meedraait in Regio Zwolle ontstaan er nog meer mogelijkheden voor onze inwoners en ondernemers. Samenwerken gebeurt op verschillende niveaus: in Noordelijk Flevoland, in DUN-verband, binnen de provincie en in verschillende samenstellingen binnen Regio Zwolle.

Beleidsreferentie

Verbonden partijen

GR IJsselmeergroep

WerkCorporatie B.V.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

3.727

2,9 %

Baten

1.765

1,1 %

Deze pagina is gebouwd op 12/20/2022 09:46:12 met de export van 12/19/2022 16:02:50