Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Het wegen areaal wordt voornamelijk preventief en correctief onderhouden. Waarbij er geprioriteerd wordt met als uitgangspunt “heel en veilig”. Binnen het wegenonderhoud stemmen we de werkzaamheden af met bekende projecten en ontwikkelingen. Jaarlijks stellen we een uitvoeringsplan Wegen en Riolering op om zo slimmere keuzes te maken qua beheer en onderhoud.

Ontwikkelingen / stand van zaken

Het Mobiliteitsplan 2030 omschrijft concrete maatregelen voor de komende jaren om de verkeersveiligheid en bereikbaar te verbeteren. De maatregelen worden daar waar mogelijk gecombineerd met groot onderhoud aan de infrastructuur. Dit scheelt in overlast en is financieel vaak efficiënter . Het Mobiliteitsplan 2030 is eind vorige jaar ter vaststelling aangeboden aan het college.

Het uitgangspunt voor de huidige beheersystematiek van wegen is dat met onderhoudsmaatregelen gewerkt wordt aan het minimaal behalen van de levensduur van de weg, waarbij ook levensduur verlengende maatregelen getroffen worden. De voorziening groot wegenonderhoud is gebaseerd op dit onderhoud. Rehabiliteren van de wegen valt buiten de huidige voorziening groot wegenonderhoud.
Het areaal van de gemeente Noordoostpolder is aan het verouderen, waardoor op termijn rehabilitatie een noodzaak is om zo kapitaalvernietiging te voorkomen, c.q. efficiënt beheer is een belangrijk uitgangspunt. Om inzicht en financieel grip te krijgen op deze vervangingsopgave stellen we een visie “Voorzien in Infra” op. Hierin worden keuzes gemaakt voor het toekomstbestendig vervangen met de juiste prioritering en bekostiging. Hieruit volgt een uitvoeringsplan voor de komende jaren.

De langdurige droge zomers van de afgelopen jaren hebben schade veroorzaakt aan een aantal wegen. Vooral wegen met veen in de ondergrond zijn gevoelig voor langdurige droogte. Het herstel van deze schades brengt hoge kosten met zich mee. We brengen in beeld om welke wegen het hier gaat en wat de risico’s op ernstigere schade zijn. Op een drietal locaties in de Onderduikersweg hebben we pilots verricht om verschillende herstelmethodes te toetsen . Inzet is om bestaande bouwstoffen zoveel mogelijk te hergebruiken . De pilots doen we in goede samenspraak met de omgevingsdienst. Er worden concrete maatregelen uitgewerkt voor herstel en voorkomen van verdere schade.

Beleidsreferentie

  • Beleidsplan Openbare Ruimte (2014 – 2024, incl. bijstelling 2021)
  • Mobiliteitsvisie 2050 (2022)
  • Mobiliteitsplan 2030 (verwachte besluitvorming 1 e kwartaal 2023)

Actualiteit / looptijd onderhoudsplan(nen)

Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan wegen en riolering opgesteld en vastgesteld door het college. Hierin kijken we 10 jaar voorruit en evalueren we de verrichte werkzaamheden in het voorgaande jaar.

Financiën

Dit jaar is het eerste jaar dat de eerder opgelegde bezuinigingen op het wegenonderhoud worden ingezet. Gelijktijdig hebben diverse ontwikkelingen in 2022 tot gevolg gehad dat de kosten voor wegenonderhoud extreem zijn gestegen. Zo zijn de onderhoudskosten aan specifiek asfalt en betonconstructies met meer dan 20% gestegen. Dit is niet gecorrigeerd in de onderhoudsbudgetten. Dit jaar brengen we gedetailleerd in beeld wat dit voor gevolgen op de langere termijn heeft.

Deze pagina is gebouwd op 12/20/2022 09:46:12 met de export van 12/19/2022 16:02:50