We zijn er voor onze inwoners, ondernemers en (samenwerkings)partners. Zij mogen verwachten dat we effectief en efficiënt zijn georganiseerd en dat we ‘onze zaken’ goed voor elkaar hebben. Een organisatie is 'in control' als deze zo is ingericht dat de juiste discussie, met de juiste middelen (mensen, informatie, etc.) op het juiste moment op het juiste niveau wordt gevoerd en tijdige bijsturing op de realisatie van doelen mogelijk is. Rode draad hierbij is dat we kritisch zijn op wat we doen, hoe we dingen doen en leren van de fouten die er worden gemaakt. De control functie vervult hierbij een belangrijke ondersteunende, adviserende en signalerende rol.
Het is belangrijk dat efficiency en risicobeheersing zoveel mogelijk is ingebouwd in de primaire processen (administratieve organisatie). Dit betekent dat processen efficiënt zijn ingericht en vastgelegd en dat controle- en beheersmaatregelen in het proces zelf plaatsvinden en worden uitgevoerd door de functionele clusters. Actuele (en vastgestelde) procesbeschrijvingen, met voldoende aandacht voor controle- en beheersmaatregelen in het proces, leveren een positieve bijdrage aan de kwaliteit van ons werk.
We bereiken hiermee dat we:
- zicht hebben op de werkprocessen en dat er continu wordt gewerkt aan verbetering;
- bevoegdheden en verantwoordelijkheden duidelijk zijn belegd en beschreven;
- zicht hebben op risico's en hoe deze te managen.
Het management is verantwoordelijk voor het procesgericht werken, het vastleggen en de controle op de naleving van de procesbeschrijvingen inclusief de daarin opgenomen controle- en beheersmaatregelen. De adviseurs bedrijfsvoering en control ondersteunen het management hierbij.
Jaarlijks doen we mee met Vensters voor bedrijfsvoering. Een instrument om inzicht krijgen in het presteren van de bedrijfsvoering en bijbehorende verbetermogelijkheden. Dit zorgt voor veel vergelijkingsmateriaal en interessante sturingsinformatie.
Onderzoeken naar informatiebeveiliging en privacy komen aan de orde in de separate paragraaf daarover.