Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Dit onderdeel geeft een overzicht van de beoordelingen door de provincie ten aanzien van de gemeentelijke financiën en de uitvoering door de gemeenten van een aantal wetten in medebewind - waarbij de gemeente op grond van een specifieke wet de opdracht heeft om bepaalde taken uit te voeren. In het overzicht is de provinciale beoordeling opgenomen ten aanzien van de gemeentefinanciën, de taakuitvoering rond het omgevingsrecht, RO, de gemeentelijke verplichtingen rond de huisvesting van vergunninghouders en de Archiefwet. De provincie toetst niet alle medewindtaken: de provincie houdt bijvoorbeeld geen toezicht op het sociale domein en de Wet veiligheidsregio’s.

Enerzijds geeft dit onderdeel een overzicht van de beoordelingen door de provincie ten aanzien van de gemeentelijke financiën en de uitvoering door de gemeenten van een aantal wetten in medebewind - waarbij de gemeente op grond van een specifieke wet de opdracht heeft om bepaalde taken uit te voeren. Anderzijds geeft dit overzicht inzicht in de verwachte beoordelingen van de provincie bij ongewijzigd beleid van raad, college en bestuursdienst ten aanzien van het hanteren van kaders en het in control zijn en naar verwachting blijven, op deze onderdelen. In dit overzicht zijn de volgende taken opgenomen: de gemeentelijke financiën, archief, omgevingsrecht, huisvesting statushouders, RO en monumenten en archeologie.

Een beoordeling kan adequaat (groen), redelijk adequaat (oranje) en onvoldoende adequaat (rood) zijn. De beoordeling wordt gepubliceerd op de volgende site:
Interbestuurlijk Toezicht (IBT) - Provincie Flevoland

Archief
Een goed (digitaal) archief is cruciaal voor het functioneren en de transparantie van de overheid. Wanneer het archief niet op orde en niet goed toegankelijk is, heeft een overheid geen betrouwbaar geheugen en kan zij zich niet verantwoorden voor haar handelen. Ook ontbreken dan op langere termijn de authentieke bronnen voor kennis van de eigen geschiedenis.

Het informatie- en archiefbeheer van gemeente Noordoostpolder wordt jaarlijks eerst beoordeeld door onze archivaris. Hiervan wordt een rapportage opgesteld die vervolgens wordt besproken met en beoordeeld door de provinciale toezichthouder. We noemen dit het IBT-proces.

Op basis van deze beoordeling wordt verder gewerkt aan de kwaliteit van onze archieven. De laatste beoordeling IBT-onderdeel archief door de provincie dateert van 19 mei 2021, daarin is 2019 beoordeeld met redelijke adequaat (oranje) met een doorkijk naar 2020. Voor 2023 verwachten we de beoordeling adequaat (groen) te krijgen.

Het overbrengen van historisch materiaal uit de periode 1962 – 1986 publieke werken wordt afgerond voor 1 januari 2024.

Financiën
De beoordelingen volgen vanuit de begroting - en rekeningcycli en zijn gebaseerd op drie pijlers. Het structureel financieel evenwicht, het weerstandsvermogen en de schuldpositie van de gemeente. De ‘financiële gezondheid’ van deze pijlers is afhankelijk van de huidige financiële positie, de (toekomstige) beleidskeuzes, uitvoering van het beleid en de hiermee gemoeide lasten, baten en investeringen.

Gemeente Noordoostpolder volgt de lijn van het vaststellen van structureel reëel sluitende meerjarenbegrotingen, in aansluiting op het BBV en de provinciale kaders van toezicht.

De meerjarenbegroting 2023 – 2026 is structureel duurzaam en reëel in evenwicht, na verwerking van de septembercirculaire. Gemeente Noordoostpolder valt onder repressief financieel toezicht en ceteris paribus zal dat ook het oordeel van de provincie zijn voor het type toezicht voor het begrotingsjaar 2023.
De beoordeling op dit onderdeel is adequaat (groen).

Huisvesting vergunningshouders

Gemeenten zijn wettelijk verplicht elk half jaar (peildata 1 januari en 1 juli) een bepaald aantal verblijfsgerechtigden te huisvesten, de zogenaamde taakstelling. De minister van Binnenlandse Zaken (BZK) bepaalt per gemeente de omvang van de taakstelling. Deze hangt af van het aantal inwoners van een gemeente en het verwachte aantal verblijfsgerechtigden.

Gemeente Noordoostpolder heeft de taakstelling over geheel 2021 gerealiseerd en zelfs afgesloten met een voorsprong. In de tweede helft van 2021 lukte het om de volledige taakstelling van 30 personen te realiseren alsmede om de achterstand van 3 vergunningshouders over het eerste half jaar van 2021 in te lopen. De taakstellingsperiode over geheel 2021 is afgesloten met een voorsprong van 8 vergunningshouders.

De taak inzake huisvesting van vergunningshouders is door de gemeente adequaat (groen) uitgevoerd. De intensiteit van het provinciaal toezicht zal laag blijven. De verwachting voor 2023 is dat de beoordeling wederom adequaat (groen) zal zijn.

Omgevingsrecht

In het omgevingsrecht worden regels gesteld, waaraan overheden zich moeten houden bij het uitvoeren van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in de fysieke leefomgeving. Deze regels zijn opgesteld om de risico’s voor mens en natuur te beperken, zodat veiligheid, gezondheid en natuur niet in het geding komen. Binnen dit toezichtdomein richt de provincie als toezichthouder voornamelijk op het beoordelen of de gemeenten hun processen ten aanzien van de uitvoering van de VTH-taken dusdanig hebben ingericht, dat deze taken goed uitgevoerd kunnen worden. De kwaliteitseisen, ook wel de procescriteria genoemd, aan de inrichting van deze processen zijn wettelijk vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor).

Deze procescriteria beschrijven de eisen die gesteld worden aan de sluitende beleidscyclus: de BIG-8 cyclus. De provincie Flevoland legt bij het toezicht de focus op de vakgebieden Ruimtelijke Ordening (RO), Bouw- en Woningtoezicht (BWT) en Milieu.

Over 2020, evenals de jaren daarvoor, heeft de provincie gemeente Noordoostpolder beoordeeld als adequaat (groen) voor haar beleid en uitvoering. Voor 2023 is de verwachte beoordeling adequaat (groen). De mogelijke verbeterpunten zijn opgepakt en doorgevoerd. De beoordeling is beperkt tot controle of de VTH-documenten tijdig zijn en worden vastgesteld.

Wabo
In 2019 heeft gemeente Noordoostpolder de lijn van de afgelopen jaren kunnen doorzetten bij toezicht en handhaving. De vastgestelde beleidsnota’s zijn actueel en op orde. De prognose is dan ook dat de komende beoordelingen van toezicht en handhaving positief zullen blijven.

Monumenten & Archeologie
Voor monumenten en archeologie wordt één keer in de twee jaar toezicht informatie verzameld (gelijk oplopend met de monitor erfgoedinspectie van het Rijk). De meest recente erfgoedinspectie (2018) liet een positieve overall beoordeling zien. De verwachting voor 2023 is dat de beoordelingen adequaat (groen) gecontinueerd wordt. Voor monumenten en archeologie wordt landelijk een beoordelingskader ontwikkeld. Op basis daarvan worden toezicht afspraken tussen provincie en gemeente gemaakt. In de loop van 2023 komt hier meer duidelijkheid over.

Deze pagina is gebouwd op 12/20/2022 09:46:12 met de export van 12/19/2022 16:02:50