Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

We leven in een veranderende samenleving waarbij diverse ontwikkelingen om een andere aanpak en aanpassingsvermogen vragen. Alle veranderingen hebben effect op de rol van de gemeente ten opzichte van onze inwoners. We verschuiven steeds verder van een ‘alwetende gemeente’ die alles organiseert naar een gemeente waarin de inwoner vaker aan het roer staat.
We werken de komende jaren vanuit de organisatievisie "Goed voor elkaar!". Wat dit voor de organisatie betekent als we alles goed voor elkaar willen hebben, wat we hiervoor nodig hebben en hoe we goed voor elkaar kunnen zijn wordt het komende jaar verder geconcretiseerd.
We pakken dit samen met het management op door te werken aan en afspraken te maken over:

Visie op leiderschap
Onze medewerkers werken deels thuis, deels op kantoor, dat is ook nodig omdat we onvoldoende werkplekken hebben voor al onze medewerkers. Leidinggevenden zullen ook andere manieren van aansturing, coaching moeten ontwikkelen en zorgen dat ze verbinding houden met hun medewerkers.

Sturing van de organisatie
We houden vast aan datgene wat al goed is en we zorgen ervoor dat we onze doelen en werkwijzen borgen. We werken binnen de vastgestelde kaders en houden koers door prioritering, leiderschap en sturing.

Nieuwe manieren van werken
Een oorlog in Oekraïne, stijgende kosten voor levensonderhoud, Covid, de Omgevingswet, de roep om samenwerking, verdergaande digitalisering: het zijn voorbeelden van ontwikkelingen die maken dat we als gemeente sneller en vaker horen te anticiperen op steeds veranderende omstandigheden. Onze medewerkers moeten hiermee leren omgaan en flexibel, “agile” worden. We zetten hiervoor andere manieren van werken in: afhankelijk van de vraag of opgave maken we met elkaar keuzes over hoe we iets aanpakken en houden we oog voor andere belanghebbenden.

Procesgericht werken
We voeren procesgericht werken steeds verder in, in onze organisatie. We willen hiermee een omgeving creëren waarin continu verbeteren de normaalste zaak van de wereld is. Bij externe klantprocessen betrekken we inwoners en bedrijven daarbij.

De kernwaarden betrouwbaar, bereikbaar en betrokken zijn en worden verder in de organisatie geïntroduceerd. Vanuit deze kernwaarden wordt de beweging doorgezet naar innoveren, verbinden en excelleren daar waar dit kan. Wat dit voor onze organisatie betekent zal in 2023 met het management verder worden verkend en ingekleurd.

Deze pagina is gebouwd op 12/20/2022 09:46:12 met de export van 12/19/2022 16:02:50